עבודה עם טראומה ופוסט טראומה

"כשאחי הבכור חזר מהמלחמה היה על מצחו כוכב כסף קטן ומתחת לכוכב תהום גדולה"

(זביגנייב הרברט)

ניתן לתאר את היווצרות אישיות האדם (גם) כמתרחשת דרך רצף בלתי פוסק של  אירועים וחוויות בעוצמות שונות – חיצוניות ופנימיות. חוויות אילו מתקיימות בתוך אווירה\סביבה שבתוכה אנו גדלים ובהמשך חיים את חיינו. מפגש זה של פנים וחוץ הינו מגוון ביותר ומשפיע רבות על תפיסת המציאות שמופנמת בתוכנו ועל איכות חיינו כילדים ואנשים בוגרים.

ההגדרה הפשוטה לטראומה מזווית זו היא אירוע חיצוני שחוויתי או אווירה מסוימת שהייתי בתוכה למשך זמן, שהיה גדול וחזק מיכולתי להכיל אותו ולהתמודד אתו בתוך החוסן הנפשי רגשי שלי. כתוצאה מכך משהו בי נתקע וקופא בזמן, יש תנועה -מחשבתית, רגשית ופיזית – שנעצרת. נוצר "כיווץ" בתוך המערכת הגופנית-נפשית שבמידה ולא ישתחרר מעצמו, הוא ייהפך לחלק ממני וישפיע על תפיסת עולמי ועל חיי ברבדים מהותיים.

חוויות שונות של אלימות בילדות או בשירות הצבאי, התעללות מינית, תאונת דרכים, נפילה ופציעה, מעבר דירה, פרידה\גרושים, אובדן של קרוב משפחה ועוד ועוד יכולים ליצור חוויה טראומטית ברמות שונות.

החידוש שהופיע בעשורים האחרונים ביחס לעבודה עם מצבי טראומה שונים בטיפול, מבוסס על ההכרה שה "כיווץ" שנוצר איננו רק תופעה נפשית-רגשית אלא זו התרחשות שהיא קודם כל גופנית במהותה. לכן, על מנת לעבוד בצורה שלמה עם טראומות שונות יש צורך מהותי בעבודה עם החוויה הגופנית ולא רק עם החוויה הרגשית. ישנה הכרה בצורך להציע טיפול אינטגרטיבי- השואף לחבר בין תהליכים גופניים תהליכים רגשיים ותהליכים קוגניטיביים על מנת לעבוד עם החוויה הטראומטית בצורה מלאה ויעילה ופעמים אף לגדול ולצמוח אתה ובעזרתה.

בעבודה שאני מציעה עם מצבי טראומה ופוסט טראומה שונים אני משלב את עקרונות הפסיכותרפיה הגופנית יחד עם ההכשרה שעברתי בשיטת "החוויה הסומטית"- somatic experience. זו היא שיטה שפותחה ע"י דר' פיטר לווין ואנשי מקצוע נוספים ב30 השנים האחרונות  ומיועדת בבסיסה לעבודה עם טראומה ופוסט טראומה מסוגים שונים. בבסיס השיטה קיימת ההנחה שהחוויה הטראומתית חיה בתוך הגוף, בתוך מערכת העצבים והרקמות של גוף האדם ולכן הטיפול עובד הלכה למעשה עם מערכות אילו ומסייע לאדם להתחבר מחדש לחלקים – בגוף ובנפש – שנפגעו וקפאו  ולהחזיר אליהם תנועה וחיים.